tiistai 6. joulukuuta 2016

Katsotut elokuvat: marraskuu 2016

G. W. Pabst: Der Schatz (engl. The Treasure)
Pabstin esikoisohjaus pohjautuu vanhaan legendaan turkkilaisten maahantunkeutujien piilottamasta aarteesta. Tukahduttavan tiiviiksi sommitellut kuvat, ahtaat huoneet sekä päättymättömältä tuntuvat portaikot ja käytävät luovat lähes klaustrofobisen tunnelman, eikä moraalista opetustakaan jätetä käyttämättä. Lopputulos on silti laimea.

Ernst Lubitsch: Osteriprinsessa (Die Austernprinzessin)
Aatelisen aviomiehen itselleen haluava amerikkalaispohatan tytär Ossi on tottunut saamaan kaiken haluamansa, joten isän ei auta kuin etsiä hänelle riittävän maineikas aviomies. Lubitsch esittää rikkaat kaiken saaneina, todellisuudesta täysin vieraantuneina henkilöinä, mutta ei jätä ivailuaan tähän, vaan sivaltaa säilällään joka puolelle. Lubitsch piti tätä hienoa farssia ensimmäisenä työnään, jossa löysi selvästi jäsentyneen tyylin.

Fjodor Otsep: Zemlja v plenu (engl. The Yellow Ticket)
Karun realistinen kuvaus kohtalon riepottelemasta avioparista. Jakov ja Maria saavat rikkaalta maanomistajalta pienen tilkun viljeltäväkseen, mutta kun tila ei oikein menesty, on Marian lähdettävä hakemaan töitä kaupungista. Suurkaupungin vaaroista ja ihmisten häikäilemättömyydestä muistuttava elokuva ihastuttaa vähäeleisyydellään ja liioittelemattomuudellaan.

Henrik Martin Dahsbakken: Cave
Norjalainen jännityselokuva kolmesta luolasukeltajasta. Dahlsbakkenin kirjoittama juoni on tiivis ja yllätyksellinen ja klaustrofobian tunne hiipi katsojan iholle asti. Night Visionsissa nähtyä.

Menahem Golan: Enter the Ninja
Night Visionsissa nähty outo ja lapsellinen, Filippiineille sijoittuva ninjailu, jossa pääosaa esittää Franco Nero. Ei tosikoille.

Sam Raimi: Kauhun riivaamat (The Evil Dead)
Raimin nerokas splatterirstailu, tällä kertaa isolta kankaalta ja 35 mm filmiltä. Missä? Night Visionsissa tietysti.

John Carpenter: Pahan kehä (They Live)
Kasariklassikko, jossa rakennustyömies saa haltuunsa erikoiset aurinkolasit, joiden avulla näkee yhteiskuntaan pesiytyneet ajatusten manipuloijat. Viihdyttävä toimintajyräys, Night Visionsin ohjelmistoa.


Corey Asraf & John Swab: Let Me Make You a Martyr
Night Visionsissa nähty, Amerikan syrjäseuduille sijoittuva kostojännäri, jossa kotikyläänsä palannut nuorukainen aikoo tasoittaa tilit rikollisisänsä kanssa. Juoni venähtää hieman liian pitkäksi ja koukeroiseksi, mutta amerikkalaisen yhteiskunnan syrjäpolkujen kuvaaminen on onnistunutta. Marilyn Manson esittää sarjamurhaajaa.

Wes Craven: Painajainen Elm Streetillä 7: Uusi painajainen (Wes Craven’s New Nightmare)
Freddy Krueger on kuollut ja kuopattu, eikä kauhusaagan tunnetulla pelottelijalla ole enää tulevaisuutta. Vai onko? Kun elokuvaryhmä alkaa valmistella uutta jaksoa Freddyn tarinaan, oudot sattumukset saavat tilanteen tuntumaan todelliselta, aivan kuin unien hirviö olisi astunut todelliseen maailmaan. Hölmö elokuva.

Jean Grémillon: Maldone
Porvarillisen elämän värittömyyttä ja ilottomuutta on harvoin kuvattu yhtä alleviivaavasti ja vakavasti kuin Jean Grémillonin ensimmäisessä kokoillan fiktioelokuvassa - siksi lopputulos on ulkoisesta kauneudestaan huolimatta kuiva ja väritön.

Nino Oxilia: Rapsodia satanica (engl. Satan’s Rhapsody)
Lyda Borelli loistaa oopperamaisessa Faust-mukaelmassa, jossa iäkäs kreivitär saa paholaiselta nuoruutensa takaisin, mikäli lupaa olla rakastumatta keneenkään. Isolla rahalla tuotettu Rapsodia satanica on kaikin puolin näyttävä teos ja kohtaamiset paholaisen kanssa lukeutuvat italialaisen mykkäelokuvan taianomaisimpiin hetkiin. Värikopio ja oopperasäveltäjä Pietro Mascagnin upea alkuperäismusiikki kohottavat lopputulosta vielä tavanomaistakin korkeammalle.

Fritz Lang: Hämähäkit (Die Spinnen)
Louis Feuilladen sarjafilmien hengessä tehty kaksiosainen seikkailuelokuva kertoo amerikkalaisesta miljonääristä, joka lähtee selvittämään kadonneeksi ilmoitetun professorin kohtaloa kauas inkojen maahan. Ensimmäinen osa (Kultajärvi, 1919) on upea, toiminnantäyteinen ja lennokas seikkailuelokuva, kun taas jälkimmäisessä (Briljanttilaiva, 1920) vauhti hiipuu, kekseliäisyys katoaa ja kokonaisuudesta tulee väkisin puserretun oloinen.

Robert Hossein: Haudat vailla nimeä (Une corde, un Colt…)
Vaatimaton spaghettiwestern, jossa nainen palkkaa pistoolisankarin tappamaan miehensä murhaajat.

Ronny Yu: Freddy vs. Jason
Helvetissä kärsivä Freddy haluaa takaisin ihmisten ilmoille ja käyttää apunaan teinien lahtaamisesta nauttivaa Jason Vorheesia – aina siihen saakka, kunnes Freddy tulee kateelliseksi Jasonin teoille ja päättää tasoittaa tilit tämän kanssa. Kummajaisten lopputappelu on näkemisen arvoinen.

Wolfram Junghans: Maija Mehiläisen ihmeelliset seikkailut (Die Biene Maja und ihre Abenteuer)
Maija Mehiläisen ihmeelliset seikkailut on uniikki teos, jonka pääosia ”näyttelevät” aidot hyönteiset. Opettavainen tarina osoittaa, että suuna päänä maailmalle rientäminen voi viedä viattomimmankin turmioon, mutta muistuttaa samalla, että ystävällisyydellä pääsee pitkälle ja pahimmatkin vastoinkäymiset ovat voitettavissa yhteispelillä ja urheudella. Elokuvan restauroinnin pohjana on käytetty Suomen elokuva-arkiston hallussa ollutta nitraattiprinttiä.

Katja Gauriloff: Kuun metsän Kaisa
Dokumentti ohjaajan isoäidin äidistä, kolttasaamelaisesta Kaisasta ja hänen elämästään. Elokuva esittää kiihkottomasti kolttasaamelaisten niukkaa elämää ja vaikeuksia: kuinka sota vaikutti heidän elämäänsä, joka olisi hyvinkin voinut päättyä onnettomasti, ellei eräs Englannissa asunut sveitsiläismies olisi alkanut auttaa heitä. Mukaan liitetyt animoidut jaksot antavat Kaisan kertomille tarinoille mielenkiintoisen lisävivahteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti