sunnuntai 27. lokakuuta 2013

Ugetsu - kalpean kuun tarinoita

O’Haru – naisen tie (Saikaku ichidai onna, 1952) nosti japanilaisveteraani Kenji Mizoguchin länsimaisen elokuvayleisön tietoisuuteen ja seuraavana vuonna valmistunut Ugetsu – kalpean kuun tarinoita (Ugetsu monogatari, 1953) sementoi hänet lopullisesti suurnimien joukkoon myös kotimaansa ulkopuolella. Ugetsu keräsi suitsutusta ympäri maailmaa ja Mizoguchi sai ohjauksesta Hopeisen leijonan Venetsian elokuvajuhlilla. Sittemmin teos on nostettu japanilaisen elokuvan virstanpylväiden joukkoon, mikä ei olekaan ihme, sillä niin vakuuttavasta saavutuksesta Ugetsun kohdalla on kyse.

Elokuva sijoittuu 1500-luvulle, Omin maakunnan pieneen kylään. Sen päähenkilöt ovat köyhä savenvalaja Genjurô (Masayki Mori), joka haaveilee maallisista rikkauksista sekä naapurissa asuva Tobei (Sakae Ozawa), jonka unelmana on puolestaan samurain ura. Käynnissä olevasta sisällissodasta huolimatta he uskaltautuvat vaimoineen myyntimatkalle kaupunkiin. Matkan aikana he hylkäävät vaimonsa omien tarkoitusperiensä hyväksi ja joutuvat ennen pitkää maksamaan itsekkyydestään kovan hinnan.

Ugetsu on visuaalisesti huikaiseva elokuva, kuin valtava maalaus, jossa jokainen siveltimenveto on täydellisesti suunniteltu. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy Kisaku Iton luomaan maailmaan, jonka kauneus hakee vertaistaan: soutumatka usvaisella järvellä, matka aavenaisen palatsiin, kylpykohtaus metsän siimeksessä – kuvat hakevat vertaistaan jopa Mizoguchin tuotannossa. Seuraava ihailemisen aihe on Kazuo Miyagawan kuvaus, joka pitkine otoksineen, tarkkaan rajattuine kuvineen ja ennakkoluulottomine valaisuratkaisuineen sopii täydellisesti tarinan henkeen ja sisältöön. Näyttävyyden kruunaa huolellisesti historiankirjojen mukaan sommitellut puvut, eikä unohtaa sovi myöskään säästeliäästi käytettyä, tunnelmaa vahvasti korostavaa musiikkiakaan.


Ugetsu on musertava kertomus ahneudesta ja itsekkyydestä, johon varsinkin miehet sortuvat. Se osoittaa, kuinka turhamaisia ja itsekeskeisiä miehet voivat pahimmillaan olla. Molemmilla päähenkilöillä on kotona kaikki mitä he tarvitsevat, mutta silti he haluavat enemmän: Genjurô vaurautta ja Tobei mainetta. Vaikka sota riehuu ympärillä ja huolimatta siitä, että sotilaat ovat jo tehneet hyökkäyksiä heidän kotikyläänsäkin, unohtavat miehet kaiken muun ympärillään. Vaikka molemmat saavuttavatkin haluamansa, nousee esille kysymys siitä, mikä elämässä on loppujen lopuksi tärkeintä ja mitä kannattaa uhrata minkäkin vuoksi. Miehet oppivat kyllä läksynsä, mutta onko kaikki ollut kuitenkaan tavoittelemisen arvoista?

Ugetsun mieleenpainuvin jakso tapahtuu kuvankauniin aavenaisen Wakasan (Mashiko Kyô) luona. Genjurô, joka on humaltunut paitsi ansaitsemistaan rahoista myös naisen huomionosoituksista ja kauneudesta, unohtaa kaiken muun ympärillään – hetkeen hän ei edes muista, että hänellä on kotikylässä vaimo ja pieni lapsi odottamassa. Seuraa yltäkylläisen koreita kohtauksia, joissa Genjurô ja Wakasa nauttivat toistensa seurasta täysin siemauksin. Mutta kuten mies on tähänkin saakka ajanut takaa saavuttamatonta unelmaa, osoittautuu tämäkin houreeksi. Kauneudestaan huolimatta koko jakson yllä leijuu sanoinkuvaamaton, kuolemaa ennakoiva lumous.

Kenji Mizoguchin Ugetsu – kalpean kuun tarinoita on liioitellun kaunis teos, jonka komeita kuvia jaksaa ihailla kerta toisensa jälkeen. Myöskään tarinassa ei ole heikkouksia, vaan siinä yhdistyvät komeasti niin tosielämä vaikeuksineen kuin unimaailma kuvitelmineen ja haaveineen. Lopuksi Mizoguchi sitoo langat yhteen päättäväisesti, mutta samalla myös lempeästi: elämä jatkuu kaikesta huolimatta. Ugetsu on elokuva, joka jokaisen tulisi nähdä ainakin kerran elämässään.

UGETSU MONOGATARI, 1953 Japani
Tuotanto: Daiei Tuottaja: Masaicihi Nagata Ohjaus: Kenji Mizoguchi Käsikirjoitus: Matsutaro Kawaguchi, Yoshikata Yoda, Kenji Mizoguchi (Akinari Uedan kertomuskokoelman pohjalta) Kuvaus: Kazuo Miyagawa Lavastus: Kisaku Ito Leikkaus: Mitsuji Mayata Musiikki: Fumio Hayasaka, Ichiro Saito Puvustus: Kusune Kainosho Äänitys: Iwao Otani
Näyttelijät: Masayuki Mori (Genjurô), Kinuy Tanaka (Miyagi), Mitsuko Mito (Ohama), Sakae Ozawa (Tobei), Machiko Kyô (ruhtinatar Wakasa), Sugisaku Aoyama (vanha pappi), Kikue Nori (Ukon), Mitsusaburo Ramon (Niwa-klaanin johtaja), Ryosuke Kagawa (kylänvanhin)

3 kommenttia:

  1. Tää täytyykin ottaa jossain vaiheessa uusintakatseluun, sillä edellisellä kerralla tykkäsin tästä kyllä paljon ja tosiaan juuri sellainen leffa, jonka parissa viihtyy uudestaan ja uudestaan.

    VastaaPoista
  2. Kyllähän tämä innoitti lisäämään elokuvan katselulistalle. Criterioinin julkaisu pikkuisen kuumottaa...

    VastaaPoista
  3. Masters of Cinemalta on vastikään tullut 8 BD:n boksi, joka saattanee olla jopa Criterionin julkaisua parempi hankinta. Itselläni kyseiset leffat ovat dvd:nä ja hyviä pätkiä ovat muutkin boksin elokuvista.

    VastaaPoista