Jotensakin näin sanoi suuri Stanley Donen Mark Cousinsin tv-sarjassa Elokuvan tarina, eikä hän olisi voinut olla enempää oikeassa. Donenin toteamus siirtää ajatukseni edesmenneeseen Peter von Baghiin, jonka kuolema jättää valtavan aukon kotimaisen elokuvan ja elokuvakirjoittamisen kenttään. Kuten kaikki suuret persoonat, myös von Bagh jakoi mielipiteitä, enkä ollut läheskään aina samaa mieltä sanan säilällä sivaltaneen elokuvaprofessorin mielipiteiden kanssa. Siitä huolimatta en yritäkään kiistää etteikö hän olisi ollut yksi tärkeimmistä vaikuttajista elokuvaharrastuksessani.
Ensimmäisen kerran tein tuttavuutta von Baghiin, kun hän esitteli televisiossa kuukauden westernejä. Hieman yli kymmenvuotiaana mikään ei olisi voinut olla minusta raivostuttavampaa kuin kuunnella pitkiä, silloin joutavan tuntuisia alustuksia, jotka tietysti siirsivät elokuvien alkamista. Vanhemmiten aloin kaivata von Baghia takaisin, mutta paluuta ei enää ollut. Tänä päivänä, kun meillä ei ole enää välttämättä edes tv-kuuluttajia, von Baghin alustusten aikakausi tuntuu todella kaukaiselta.
Vähitellen nuo elokuvat jäivät taakse ja niiden mukana myös von Bagh. Hän ei herättänyt suuria tuntemuksia puoleen jos toiseenkaan, kenties siksi että kiinnostukseni suuntautui teini-iässä kauhuelokuviin, joista von Baghilla ei yleensä ollut juuri sanottavaa. Elämää suuremmat elokuvat tuli toki kahlattua läpi kerran jos toisenkin, mutta koska niissä esiteltyjä elokuvia ei voinut ainakaan Lappeenrannassa nähdä, jäi lukeminen enemmän pintapuoliseksi selailemiseksi.
Joululahjaksi vuonna 2002 saamani järkälemäinen Elokuvan historia oli käännekohta lähestulkoon kaikessa. Monisatasivuinen ylistävien adjektiivien sarjatuli upposi otolliseen maaperään ja yhtäkkiä elokuva, jota olin harrastanut suhteellisen aktiivisesti ja nimenomaan viihteenä, aukesi paljon laajemmin. Erityisen innostavana koin von Baghin tekstin mykkäelokuvien kohdalla, tuskin kukaan on kirjoittanut yhtä mukaansatempaavasti D. W. Griffithin, Thomas H. Incen ja muiden varhaisten mestareiden töistä kuin hän. Noiden rivien myötä sain ”nähdä” Victor Sjöströmin ja Mauritz Stillerin tärkeimmät teokset ensimmäisen kerran, uppoutua neuvostoliittolaisen elokuvan klassikoihin ja oppia tuntemaan Carl Th. Dreyerin taiteen läpikotaisin. Von Baghin entusiasmin myötä koin jonkinlaisen valaistumisen: näistä elokuvista on puhuttava ja ne on palautettava takaisin ihmisten tietoon. Ilman Peter von Baghia olisin tuskin kirjoittanut riviäkään elokuvista ainakaan julkiseen levitykseen.
En tavannut Peter von Baghia koskaan silmästä silmään ja tänä päivänä minua harmittaa entistä enemmän, että jätin ensimmäisen Sodankylän vierailuni ensi kesään. Onneksi sain kuitenkin kuunnella hänen kattavia alustuksiaan niin Forssassa (2008) kuin Lahden Sibeliustalossakin (2006, 2010). Kirjat, dokumentit ja radiokuunnelmat elävät kuitenkin ikuisesti ja niiden myötä myös Peter von Baghin perintö jää pysyvästi suomalaisen taiteen historiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti