Jouko Aaltonen: Tunteiden temppelit
Ihastuttava, lämminhenkinen ja haikeakin dokumentti kotimaamme elokuvateattereista ja elokuvakulttuurin muuttumisesta mykkäkauden pyhätöistä tämän päivän multiplekseihin.
Edvin Laine: Niskavuoren Heta
Niskavuori-sarjan kolmannen elokuvan päähenkilönä on renki Akustin vaimoksi päätyvä Heta, jonka ylpeys ei salli hänen koskaan kohdella miestään tasaveroisesti muiden kanssa. Katkera Heta vähättelee miehensä saavutuksia aina tämän kuolinvuoteelle asti. Tyylikäs kotimaisen elokuvan perusteos.
Wes Anderson: The Grand Budapest Hotel
Mainio ja viihdyttävä komedia, jossa Ralph Fiennesin esittämä suuren hotellin vastaanottovirkailija seikkailee Euroopassa maailmansotien välisenä aikana. Mukana menossa koko joukko nimekkäitä näyttelijöitä Bill Murraysta Adrien Brodyyn ja Jude Lawsta Willem Dafoeen.
Edward Sedgwick: Kalpean kreivin häät (Spite Marriage)
Buster Keatonin viimeisen mykkäelokuvan päähenkilö on kaunista teatteritähteä jumaloiva herrasmies, joka saa mahdollisuuden viedä ihastuksensa alttarille. Mutta onko liitto vain kulissia vai aitoa rakkautta? Vauhdikas, joskin persoonattoman oloinen mykkähupailu.
Satyajit Ray: Ganashatru (engl. An Enemy of the People)
Kunnianarvoisa lääkäri huomaa, että läheisen temppelin juomavesi sairastuttaa ihmiset. Kun hän yrittää tuoda asian julki, hän saa vastaansa sekä paikalliset poliitikot että temppelin ylläpitäjät. Mitä voi sanoa julkisuudessa ja mitä jättää sanomatta, siinä Rayn upean elokuvan sisältö tiivistettynä.
Raymond Bernard: Puuristit (Les Croix de bois)
Ensimmäiseen maailmansotaan sijoittuva mestariteos, jota sotaveteraanit pitivät parhaana suursodasta tehtynä elokuvana.
Valentin Vaala: Linnaisten vihreä kamari
Hienon näköistä, mutta kerronnaltaan laahaavaa ja paikoin jopa tylsää kotimaista kauhuromantiikkaa. Dvd:n ekstrana Ranskasta löytynyt pätkä Tulion kadonneesta elokuvasta Nuorena nukkunut.
Teuvo Puro: Meren kasvojen edessä
Kauhuelementtejä sisältävä draama, jossa saaristolaistyttöön ihastunut nuorimies koettaa selvittää tytön kotisaaren synkkää menneisyyttä. Suomalaisen mykkäelokuvan parhaimmistoa.
Satyajit Ray: Kapurush (engl. The Coward)
Maaseudulla matkaava nuorukainen saa yösijan rikkaan miehen luota ja toteaa, että miehen vaimo on hänen entinen tyttöystävänsä. Nuorukaisen tunteet ja muistot heräävät, mutta nainen ei tunne enää samoin. Vähäeleinen draama, jossa keskiöön nousevat elämässä tehdyt teot ja valinnat.
Pekka Parikka: Talvisota
Lupaavasti alkava, mutta loppua kohden pelkäksi räiskimiseksi ja pommittamiseksi muuttuva kuvaus talvisodan taisteluista. Kyseessä nimenomaan pitkä versio.
Paul Fejos: Kaksi nuorta sydäntä (Lonesome)
Fejosin kuuluisin mykkäelokuva lähentelee Borzagen ja Murnaun rakkauselokuvia, mutta ei aivan yllä niiden tasolle. Kertomus naapureina asuvien, toisiinsa tutustuvien ja rakastuvien nuorten iltapäivästä on mainio, mutta toteutukseltaan turhan kokeellinen – aivan kuin Fejos olisi halunnut käyttää kaikkia mahdollisia tehokeinoja ja temppuja tarinan kertomiseen, vaikka yksinkertainen olisi ollut tässä tapauksessa kauneinta.
Charles Chaplin: Parrasvalot (Limelight)
Chaplin esittää iäkästä varieteetaiteilijaa, jonka parhaat vuodet alkavat olla jo takanapäin. Herkkä ja tunnelmallinen draama, jossa mestarikoomikko ei säästele taitojaan. Katsottu Regent Street Cinemassa, Lontoossa.
Harry Lachman: It Happened in Hollywood
Mykän kauden westerntähti putoaa tyhjän päälle äänielokuvan myötä, mutta yrittää silti uskotella suurimmalle fanilleen olevansa edelleen jotain. Turhan tuntematon kuvaus äänielokuvan murroksesta.
B. E. Doxat-Bratt: Pierrette (Laughter and Tears)
Köyhä taidemaalari lyö itsensä läpi, päätyy Pariisiin rikkaan kreivittären leikkikaluksi ja unohtaa taustansa täydellisesti. Keskiverto elokuva pilataan typerääkin typerämmällä lopulla.
Henry Selick: Painajainen ennen joulua
Tim Burtonin tuottama stop-motion – animaatio kurpitsakuningas Jackistä, joka haluaa esiintyä joulupukkina koko maailmalle ja siitäkös syntyy sekamelska. Hersyvän hauska, täynnä oivallisia visuaalisia keksintöjä ja musiikkinumeroita oleva klassikko.
George Stevens: Jättiläinen (Giant)
Teksasin sydänmaille, suurtilallisen maailmaan ja elämään sijoittuva eepos esittelee Amerikan historiaa vuosikymmenten ajalta: kuinka suuret laidunmaat väistyivät öljyn tieltä ja vanhat arvot saivat tehdä tilaa uuden ajan pröystäilylle. Rasismi ei silti katoa minnekään. Näyttelijät ovat loistavia ja tarinassa on potkua, mutta saksia olisi tarvinnut siellä täällä. James Deanin viimeinen elokuva.
Yasujiro Ozu: Chichi ariki (engl. There Was a Father)
Leskeksi jääneen isän ja hänen nuoren poikansa tiet erkanevat isän töiden vuoksi ja vaikka he pitävät tiiviisti yhtä, heidän välinsä eivät palaa koskaan ennalleen. Tuntemattomampaa Ozua: tarinassa on kyllä ideaa, mutta siitä puuttuu sodan jälkeen löytynyt mestarillinen kädenjälki.
Quentin Tarantino: Reservoir Dogs
Kompakti, kiinnostava ja höyryjunan tavoin etenevä kertomus epäonnisesta jalokiviryöstöstä on edelleen ohjaajansa paras elokuva.
Erich von Stroheim: Blind Husbands
Keskieurooppalaiseen lomakeskukseen sijoittuva kolmiodraama on tasapainoinen ja uskottava kuvaus itsestäänselvyydeksi muuttuneesta avioliitosta. Loppuhuipentuma olisi saanut olla värikkäämpi, mutta toimii silti näinkin. Stroheimin esikoisteos, katselussa Itävallan elokuva-arkiston pidempi versio.
Howard Hawks: Rio Bravo
Hawksin hienoin elokuva ja yksi hienoimmista elokuvista ylipäätään: hahmot ovat värikkäitä, dialogi mehukasta ja toimintaa on mukana sopivin annoksin tarjoiltuna. Ystävyys ja luottamus, siinä avaimet kaikkeen menestykseen.
Teinosuke Kinugasa: Helvetin portti (Jigokumon)
Kapinallinen maalaissamurai rakastuu hallitsijan palveluksessa olevan samurain vaimoon ja koettaa saada pakottamalla tämän rakastumaan itseensä – kohtalokkain seurauksin. Komeissa väreissä kuvattu elokuva kärsii hienoisesta yllätyksettömyydestä, vaikka omaakin ajattoman ja yleismaailmallisen opetuksen.
Stanley Kubrick: Hohto (The Shining)
Mestariteos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti