Meitä
elokuvakeräilijöitä pidetään usein hieman erikoisina ja etenkin siinä
vaiheessa, kun kokoelmamme käsittävät satoja nimikkeitä, monen ymmärrys loppuu.
Vuokraamisen, televisioesitysten ja nettilataamisen nimiin vannovat eivät ole
selvästikään ymmärtäneet oman kokoelman merkitystä: paitsi että se sisältää
vain ne itselle kaikkein tärkeimmät ja parhaimmat elokuvat, se mahdollistaa
myös palaamisen niin vanhojen suosikkien kuin uusinta-arvioinninkin
tarvitsevien teosten pariin. Ilman keräilyintoa olisin todennäköisesti hylännyt Citizen Kanen
(1941), Rashomonin (1950), Mies joka ampui Liberty Valancen (The Man Who Shot
Liberty Valance, 1962) ja Taksikuskin (Taxi Driver, 1976) kaltaiset
mestariteokset, jotka aukesivat omalla kohdallani vasta useamman katselukerran
myötä.
Tähän
joukkoon lukeutuu myös David Lynchin kuuluisimpiin elokuviin lukeutuva Blue
Velvet – ja sinisempi oli yö (Blue Velvet, 1986), johon tutustuin ensimmäisen
kerran jo videokasettiaikana. Kuten tuohon aikaan oli tapana, elokuva oli
leikattu väärään kuvasuhteeseen. Kiinnostava, mutta tuolloin vielä kylmäksi
jättänyt Blue Velvet tuli ajankohtaiseksi jälleen dvd:n myötä, jolloin sen sai
viimein nähtäväksi oikealla kuvasuhteella. Katselukerta toisensa jälkeen
elokuva alkoi avautua yhä paremmin ja tätä nykyä sen pariin on palattava
säännöllisin väliajoin. Ainakin toistaiseksi Blue Velvet on itselleni se
kaikkein suurin David Lynchin elokuva.
Jeffrey
Beaumont (Kyle MacLachlan) palaa kotiin kesken opintojensa isänsä
sydänkohtauksen vuoksi. Käytyään tapaamassa isäänsä (Jack Harvey) sairaalassa,
Jeffrey löytää pellolta ihmisen korvan ja toimittaa sen poliisiasemalle. Asia
alkaa kiinnostaa nuorukaista ja pian hän huomaa ajautuneensa keskelle
mysteeriä, joka paljastaa, ettei Lumbertonin idyllinen kaupunki olekaan
ulkokuorensa alla sellainen kuin voisi kuvitella.
Elokuvaa
voi katsoa monelta kantilta, mutta siitä nauttii myös ilman sen suurempia
ajatusleikkejäkin. Lynch on mestari luomaan outoja ja kieroutuneita maailmoja
ja tunnelmia, eikä heti ensimmäisillä kuvillaan lumoava Blue Velvet ole
poikkeus. Angelo Badalamentin dramaattisen synkkä musiikki ja sinisellä
sametilla pohjustetut alkuruudut johdattavat korostetun voimakkailla väreillä
kuvattuun esikaupunki-idylliin, jossa valkoisten säleaitojen, huoliteltujen
puutarhojen ja siististi katua ylittävien koululaisten elämänmenoa säestää
Bobby Vintonin esittämä tunnelmallinen tunnuskappale. Tunnelma rikkoutuu äkisti
miehen saadessa sydänkohtauksen: ääniraita rikkoutuu kameran tunkeutuessa ruohomaton
alle, kovakuoriaisten ja muurahaisten maailmaan. Matka John Fordin, Frank
Capran ja Douglas Sirkin kuvaamien lähiöidyllien pimeälle puolelle voi alkaa.
Blue
Velvet on vahva kokonaisuus. Lynchin käsikirjoittama tarina on suoraviivainen
ja helposti lähestyttävä, eikä mukaan ole tällä kertaa liitetty ohjaajalle
tyypillisiä unijaksoja tai muita outouksia. Lynchin kanssa ensimmäistä kertaa
yhteistyötä tehneen Badalamentin musiikki ja erinomaiset kappalevalinnat luovat
outoa, painostavaa tunnelmaa, jota Frederick Elmesin kuvaus rohkeine
valaisuratkaisuineen entisestään korostaa. Kaunistelematon väkivalta, kierot
ihmissuhdekuviot ja erinomaiset näyttelijät viimeistelevät loistavan
kokonaisuuden.
Kyle
MacLachlanin Jeffrey ja Laura Dernin Sandy ovat pääosissa rikosvyyhtiä
ratkaisevina nuorina, mutta estradin valloittaa pitkän linjan veteraani Dennis
Hopper, jonka esittämä Frank Booth on paitsi tämän elokuvan mieleenpainuvin
hahmo, kenties koko Lynchin uran kiinnostavin luomus. Isabella Rossellinin
esittämää yökerholaulajatarta Dorothya tiukasti otteessaan pitävä Frank on
psykopaatti ja törkimys, joka tekee ihmisille aivan mitä haluaa. Hopperin
raivoaminen on paikka paikoin vaarassa lipsahtaa koomisuuden puolelle, vaikka
näin ei varmastikaan ole ollut tarkoitus. Pienemmistä rooleista huomattavin on
Dean Stockwellilla, jonka esittämä Ben on kaikessa outoudessaan Frankin
täydellinen sielunkumppani.
Elokuva
herätti ilmestyessään sekä ihastusta että inhoa. Lynch oli ehdolla parhaan
ohjauksen Oscar-palkintoon, mutta hävisi sen Oliver Stonelle (Platoon – nuoret
sotilaat / Platoon, 1986). Elokuvan
suosio tuntuu vuosien saatossa vain kasvaneen, joskin monet Lynchin elokuviin
myöhemmin ihastuneet katsojat tuntuvat vierastavan Blue Velvetiä sen
suoraviivaisuuden ja tavallisuuden vuoksi. Tämä on mielestäni turhaa, sillä
yhtä vahvaa ja vaikuttavaa kuvausta amerikkalaisen idyllin rappeutumasta ei ole
vielä tehty.
BLUE
VELVET, 1986 Yhdysvallat
Tuotanto:
DEG / De Laurentiis Entertainment Group Tuottaja: Richard A. Roth Ohjaus: David
Lynch Käsikirjoitus: David Lynch Kuvaus: Frederick Elmes Lavastus: Patricia
Norris, Edward ”Tantar” LeViseur Leikkaus: Duwayne Dunham Maskeeraus: Jeff
Goodwin, Dean Jones, Barbara Page Musiikki: Angelo Badalamenti Puvustus: Ronald
Leamon Äänitys: Frank Eulner
Näyttelijät: Kyle MacLachlan
(Jeffrey Beaumont), Laura Dern (Sandy Williams), Isabella Rossellini (Dorothy
Vallens), Dennis Hopper (Frank Booth), Hope Lange (rva Williams), George
Dickerson (hra Williams, poliisi), Dean Stockwell (Ben), Brad Dourif (Raymond),
Jack Nance (Paul), Angelo Badalamenti (pianisti)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti