29-vuotiaana
tuberkuloosiin kuolleen Jean Vigon elokuvaura hakee traagisuudessaan
vertaistaan – lähimmäksi häntä pääsee suomalainen Nyrki Tapiovaara, joka kaatui
talvisodassa ainoastaan 28-vuotiaana. Molemmat olivat kuollessaan nuoria,
nopeasti menestyneitä ohjaajia, joilla olisi ollut varmasti elokuvataiteelle
paljon annettavaa. Tapiovaaran ura jäi viiden elokuvan mittaiseksi, Vigo ehti
luoda yhden teoksen vähemmän. Siitä huolimatta molempia pidetään mestareina ja
onpa Vigon mukaan nimetty ranskalaisohjaajille luovutettava palkintokin, Prix
Jean Vigo.
Itse
en ole onnistunut Vigon suuruutta täysin käsittämään. Vuonna 1934 valmistunut L’Atalante on
eittämättä mestariteos, mutta muut Vigon elokuvat eivät mielestäni nouse
samalle tasolle – ei edes paljon kehuttu Nolla käytöksessä (Zéro
de conduite, 1933), vaikka mielenkiintoinen teos kieltämättä kyseessä onkin.
Uskon tosin olevani melko yksin mielipiteeni kanssa, joten jokaisen kannattaa
ottaa asiasta itse selvää ja mistäpä se olisi helpointa aloittaa kuin miehen
joutsenlaulusta, L’Atalantesta.
L’Atalante
alkaa kahden nuoren, Jeanin (Jean Dasté)
ja Julietten (Dita Parlo)
häistä. Kuherruskuukautta tai mitään merkittävää häämatkaa ei nuoripari ehdi
kuitenkaan viettää, sillä miehen työ jokiproomulla jatkuu heti juhlien
loputtua. Rakastavaisten lisäksi proomulla matkustavat nuori laivapoika (Louis Lèvebre) sekä omaperäinen, romua
keräävä ja kissoja rakastava merikarhu Jules (Michel Simon).
Elämä
ahtaalla proomulla ei tarjoa luksusta, mutta kun parhaansa yrittää, niin
sopukin saadaan syntymään. Arki astuu kuvaan kuitenkin varsin nopeasti ja
vähitellen Jeanin ja Julietten välille tulee erimielisyyksiä: tyttö haluaisi
päästä nauttimaan Pariisin iloista, kun Jean puolestaan haluaisi ottaa
rauhallisemmin. Pian tapahtuu väärinkäsitys, joka on suistaa molempien elämän
raiteiltaan.
L’Atalante
on elokuva, jota on vaivaton lähestyä ja johon on helppo tutustua, mutta sen
tunteminen on yllättävän vaikeaa – aivan kuin se avaisi salaisuuttaan
vähitellen, kerta kerralta hivenen enemmän. Konstailemattomasti ja
liioittelemattoman tarkasti luotu kertomus menneestä maailmasta ja kadonneesta
elämäntyylistä on sen verran magneettinen kokonaisuus, että sen pariin on
palattava tietyin väliajoin. L’Atalante on kannuksensa ansainnut.
Katsojan huomio kiinnittyy ensimmäiseksi elokuvan luonnollisuuteen ja todenmukaisuuteen. L’Atalante kuvattiin
aidossa miljöössä, joten siihen saatiin tarttumaan niin vanhan ranskalaisen maaseudun
kiireettömyys kuin Pariisin karu ja ruuhkainen maailmakin keskellä kovinta
pulakautta. Myös elämä jokiproomulla on onnistuttu tallettamaan ihailtavasti ja
se osoittautuu juuri niin askeettiseksi ja vaikeaksi kuin mitä kuvitella
saattaa. Yksinkertaisesta ja niukasta ulkoasustaan huolimatta L’Atalante on
kaunis kokonaisuus, mutta ei perinteisillä tehokeinoilla esitettynä: siinä ei
ole koristeltuja kuvia, ei kauniita ihmisiä maskeerattuine kasvoineen ja
pehmeine lähikuvineen, ei heleää ja romanttista musiikkia. Näin jäljelle jää
vain aito, luonnollinen ja tyylittelemätön tunnelma.
Tarinaltaan
L’Atalante on varsin perinteisiä kaavoja noudattava rakkauselokuva.
Rakastuminen on helppoa, mutta rakastaminen vaikeaa, sen Jean ja Juliettekin
tulevat huomaamaan yrittäessään tarrautua elämän pieniin ilon aiheisiin arjen
keskellä. Pelkkä traditionaalinen romanttisuus muuttuu ennakkoluulottoman
peittelemättömäksi himoksi kuuluisassa kaipauskohtauksessa, jossa molemmat
haaveilevat tahollaan toisen läsnäolosta ja kosketuksesta. Loppuhuipentuma on
kaikessa lyhykäisyydessäänkin erittäin toimiva.
Vaikka
elokuvassa ei ole kuin kolme keskeistä hahmoa, on niiden luonnosteluun käytetty
selvästi aikaa, niin aidoilta ja todenmukaisilta ne tuntuvat.
Pääosanäyttelijöiden hienoista roolisuorituksista huolimatta parhaiten mieleen
jää persoonallinen Jules. Omassa sekaisessa hytissään asusteleva, menneisyyttä
mukanaan raahaava merimies on sympaattinen ja suuri sydämeltään. Simon eläytyy
rooliinsa täydellisesti ja luo kenties jopa parhaan roolinsa. Laivapoikaa
esittävä Louis Lèvebre jää ydinkolmikon keskeisen aseman vuoksi taustalle,
mutta valittamista ei ole hänenkään suorituksessaan.
Elokuvahistorian
suuren pienen elokuvan, Jean Vigon L’Atalanten suuruutta ei tänä päivänä kiistä
kukaan, mutta kuten arvata saattaa, ilmestysvuonna tilanne oli aivan toinen. Se
ei saanut osakseen kovinkaan kaksista vastaanottoa ja niinpä rahoittajat
leikkelivät sitä oman mielensä mukaan saadakseen siitä taloudellisesti
kannattavamman. Vigon versio sai tehdä tilaa uusille näkymille ja niinpä
L’Atalantea on alkuperäisessä muodossaan tuskin enää olemassakaan.
L'ATALANTE, 1934 Ranska
Tuotanto: Gaumont Tuottaja: Jacques-Louis Nounez Ohjaus: Jean Vigo Käsikirjoitus: Jean Guinée, Albert Riéra, Jean Vigo Kuvaus: Jean-Paul Alphen, Louis Berger, Boris Kaufman Lavastus: Francis Jourdain Leikkaus: Louis Chavance Maskeeraus: Acho Chakatouny Musiikki: Maurice Jaubert Äänitys: Lucien Baujard, Marcel Royné
Näyttelijät: Jean Dasté (Jean), Dita Parlo (Juliette), Michel Simon (Jules), Louis Lefebre (laivapoika), Gilles Magaritis (kulkukauppias), Fanny Clar (Julietten äiti), Maurice Gilles (konttoripäällikkö), Raphaël Diligent (Raspoutine)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti