Vuonna
1997 kuollut Samuel Fuller ei
ollut amerikkalaisille elokuvakriitikoille koskaan helppo pala purtavaksi,
Fuller kun ei sortunut teoksissaan halpahintaiseen populismiin tai muuhunkaan
mielistelyyn. Fuller teki elokuvia rankoista aiheista, esitti ne
kaunistelematta ja vaikka hänen elokuvansa näyttävätkin paikoin
viimeistelemättömiltä tai hieman hutaisten tehdyiltä, löysivät hänen teoksensa
aina kuitenkin kaikupohjaa. Monen rakastaman, mutta kenties vieläkin useamman
vihaaman Samuel Fullerin elokuvat ovat aina olleet hyvä vastapaino tavanomaiselle
Hollywood-kaunistelulle.
Fullerin
kuuluisiin ”kirottuihin” elokuviin lukeutuva Valkoinen koira (White Dog, 1982) on kertomus
kauniista valkoisesta saksanpaimenkoirasta, joka jää öisellä maantiellä nuoren
näyttelijättären (Kristy McNichol)
auton alle. Nainen ottaa koiran hoiviinsa, mutta huomaa varsin pian siinä
piilevän aggressiivisuuden. Hän vie koiran kuuluisan eläintenkouluttajan
luokse, joka tunnistaa sen ”valkoiseksi koiraksi” – eläimeksi, joka on
koulutettu hyökkäämään mustien kimppuun tappamistarkoituksessa.
Mustaihoinen Paul Winfield esittää
eläintenkouluttaja Keysiä, joka ottaa tehtäväkseen kitkeä verenhimo valkoisesta
koirasta. Keysin hahmon kautta annetaan asialle myös laajempaa perspektiiviä:
hyvinvoiva valkoinen keskiluokka on täysin tietämätön ”valkoisten koirien”
olemassaolosta, kun taas mustat tietävät niitä olleen käytössä jo orjuudenkin
aikoihin.
Tositapahtumiin
pohjautuva Valkoinen koira sai ilmestyessään tyrmäävän vastaanoton.
Tuotantoyhtiö Paramount ei oikein osannut päättää mitä tehdä elokuvalla, joka
poikkesi täysin heidän katalogistaan ja lopulta Valkoinen koira hautautui
arkistojen kätköihin. Harvat kriitikot, jotka elokuvan näkivät, vähättelivät
sen ansioita. Fuller oli tyrmistynyt elokuvansa saamasta kohtelusta eikä asiaa
parantanut se, ettei Valkoinen koira menestynyt televisiossakaan. Aika ei ollut
oikea rasismia suorasukaisesti käsittelevälle elokuvalle, jonka täytyi lopulta
odottaa esiinnousuaan yli kymmenen vuotta.
1990-luvun
alussa lopulta levitykseen päässyt Valkoinen koira on kaunistelematon ja
hätkähdyttävä elokuva, joka esittää asiansa tehokkaammin kuin monet
kuuluisammat virkaveljensä. Fuller ei kiertele todetessaan, ettei rasismi ole
kaikista yrityksistä huolimatta kadonnut Yhdysvalloista mihinkään – eikä tule
katoamaankaan, vaikka puhuisimme kuinka kauniita ja lupaisimme minkälaista
tulevaisuutta tahansa. Tämä tulee selkeästi ilmi kohtauksessa, jossa koiran
alkuperäiset omistajat tulevat hakemaan eläintään kotiin.
Fullerin
ohjaus on taitavaa ja tarinankerronta juohevaa. Paikoin hän tosin sortuu
liialliseen alleviivaamiseen, mutta se ei kuitenkaan latista elokuvan tehoa.
Karu ulkoasu – Los Angelesissa olemisesta huolimatta elokuvassa ei ole
tippaakaan loistoa tai glamouria, ei edes kauniita kuvia – tuo tarinaan lisää karheutta
ja uskottavuutta. Näyttelijäsuoritukset ovat juuri sopivia tällaiseen
elokuvaan, hieman rosoisia, mutta ehdottoman aitoja.
Valkoinen
koira on vahva elokuva ja koska se on viimeinkin päässyt suuren yleisön
ulottuville, olisi suotavaa, että se myös saisi osakseen ansaitsemansa huomion
ja arvostuksen. Ei tämä välttämättä Samuel Fullerin paras teos ole, mutta
parhaimpia aihepiirinsä elokuvia kuitenkin. Kannattaa katsoa.
WHITE
DOG, 1982 Yhdysvallat
Tuotanto:
Paramount Pictures Tuottaja: Jon Davison Ohjaus: Samuel Fuller Käsikirjoitus:
Samuel Fuller, Curtis Hanson (Romain Garyn tarinasta) Kuvaus: Bruce Surtees
Lavastus: Brian Eatwell Leikkaus: Bernard Gribble Maskeeraus: Adelbert Acevedo,
Barbara Lorenz Musiikki: Ennio Morricone Äänitys: Robert Gravenor
Näyttelijät:
Kristy McNichol (Julie Sawyer), Paul Winfield (Keys), Burl Ives (Carruthers),
Jameson Parker (Roland Grale), Lynne Moody (Molly), Marshall Thompson
(johtaja), Bob Minor (Joe), Vernon Weddle (Vet), Samuel Fuller (Charlie
Felton), Samantha Fuller (Helen)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti